De perfecte exit?

 
10 oktober 2014

CASE BOL.COM EN SCHUBERG PHILIS

Na jaren van uitbesteden besloot bol.com de IT-infrastructuur weer in eigen beheer te nemen. Jurrie van Rooijen, IT directeur bol.com, blikt terug op de samenwerking met Schuberg Philis én de exit: “Wij waren een uitdagende partij voor Schuberg Philis, die steeds de grenzen van de samenwerking opzocht. Schuberg Philis heeft een belangrijke rol gespeeld in de volwassenwording van bol.com.”

Jurrie van Rooijen: “Wij willen van bol.com iedere dag de beste winkel maken voor onze klanten. Er wordt veel geld geïnvesteerd in nieuwe toepassingen. We brengen maandelijks 2.000 nieuwe features live. Dat moet steeds beter en steeds sneller. Voor innovatie is niet alleen software development maar ook IT-operations cruciaal. We misten in het begin de schaalgrootte om de eigen platformen 24×7 in de lucht houden. Bol.com heeft zich in de begintijd vooral gericht op software development. Daarom is IT-operations destijds bij Schuberg Philis ondergebracht. Schuberg Philis heeft gedurende zeven jaar er voor gezorgd dat de kritische systemen van bol.com – de infrastructuur en de middleware en daarmee onze webshop – 100 procent in de lucht bleven voor onze klanten. We hebben al die tijd goed en intensief samengewerkt.”

Overwegingen

“Bol.com vindt dat het verschil kan worden gemaakt met de dingen die het bedrijf zelf doet. We zijn daarom in 2012 aan de slag gegaan met de business case: insourcen versus outsourcen. Er zijn verschillende gesprekken gevoerd met Schuberg Philis over de toekomst. De conclusie was dat bol.com het infrastructuurgedeelte terug naar binnen wilde halen. Bol.com had inmiddels voldoende schaalgrootte bereikt om de infrastructuur weer in eigen beheer te nemen. Het doel is dat bol.com na de exit nog sneller kan innoveren en nieuwe features naar de markt kan brengen. Ook meer grip op de kosten krijgen en het realiseren van nog kortere lijnen speelden mee bij het besluit om te gaan insourcen. Als je je operatie uitbesteedt, leidt dat in een zeker opzicht tot een lock-in: je bent zo maar twee jaar verder voordat je de knop kunt omzetten. Het maakt duidelijk: sourcing gaat over strategische keuzen.”

De exit

“Bij de aankondiging in 2012 dat we uit elkaar gingen, hebben we een aantal spelregels afgesproken. Zo heeft Schuberg Philis vanaf het begin af aan gezegd dat zij bij de exit primair als adviseur zouden optreden en er alles aan zouden doen om ons zo goed mogelijk op weg te helpen. Dat was goed, het heeft ons ook gedwongen om zaken zelf op te pakken. We zijn door een behoorlijke leercurve heen gegaan. Voor het project is anderhalf jaar tijd uitgetrokken. We hebben in korte tijd een team van ervaren mensen van buitenaf opgebouwd om ons eigen platform te kunnen managen. Verder streefde de directie van Schuberg Philis naar een exit met rapportcijfer negen.”

“Schuberg Philis is er goed in geslaagd om naast het in de lucht houden van het platform tevens een consulterende rol op zich te nemen gedurende de migratie. Ze hebben niet verzaakt en zijn ook niet gedaald in performance. Ze hebben hun team tot op het laatste moment dedicated voor ons laten werken. Dat team heeft ook zijn eigen kindje moeten loslaten. Er zijn denk ik veel bedrijven die hadden gezegd ‘je doet geen zaken meer met ons, ik laat je vallen en ga me richten op andere klanten’.”

Jurrie van Rooijen

Jurrie van Rooijen

De migratie

“We hebben de testomgeving opgeleverd en hebben daarna de productieomgeving in  eigen beheer genomen. De migratie is daarbinnen een belangrijk onderdeel. Die bestaat uit duizenden stappen, waar veel mensen bij betrokken zijn: er kan erg veel fout gaan. De proefmigraties leverden veel wijze lessen op. Het gevolg was dat de uiteindelijke migratie naar de nieuwe infrastructuur drie weken later soepel verliep. Op het moment dat we overgingen om vier uur ’s nachts waren hier zeventig mensen aan het werk. Ook de mensen van Schuberg Philis zijn tijdens de migratie tot diep in de nacht doorgegaan. Het is belangrijk om de technische experts van beide organisaties dicht bij elkaar te laten zitten en veel kennis te laten uitwisselen.”

Over Schuberg Philis

“Schuberg Philis is een sterk gestructureerde en voorspelbare organisatie met  professionals van hoge kwaliteit. Dat is ook goed te verklaren: Schuberg Philis moet er voor zorgen dat systemen van klanten 100 procent draaien. De cultuur van Schuberg Philis is sterk gericht op risk management, security, nul procent fouten. Zeven jaar geleden waren de cultuurverschillen tussen bol.com en Schuberg Philis aanzienlijk. Bol.com was een jonge startup met een pragmatische, ondernemende mentaliteit en wat minder structuur. Wij waren een uitdagende partij voor Schuberg Philis die steeds de grenzen van de samenwerking opzocht. We testen bijvoorbeeld veelvuldig wat wel en niet werkt bij klanten. We hebben een iets andere risk appetite. Toch zijn we de laatste jaren naar elkaar toegegroeid; de samenwerking met Schuberg Philis heeft ons veel gebracht. We hebben veel gekeken naar de wijze waarop Schuberg de processen heeft ingericht, denk aan de waakdienst. Er staat nu een goede basisstructuur om onze eigen operatie te kunnen runnen, we hebben meer structuur in processen en tooling. Schuberg Philis heeft een belangrijke rol gespeeld in de volwassenwording van bol.com.”