Bedrijven moeten juist nu digitaal fit zijn

 
4 januari 2017

 
Door Outsourcing IT

Marco Gianotten weet het zeker: we staan aan de vooravond van de meest spannende vijf jaar ooit in IT- en technologieland. Alles is in transformatie. Ontwikkelingen versnellen nog meer, de ‘trendmania’ bereikt een kookpunt. Complex? Ja. Eng? Hoeft niet. Lef wordt het onderscheidende vermogen, stelt de oprichter en CEO van het toonaangevende onderzoeks- en adviesbureau Giarte. En digitaal ‘fit’ zijn.

Bewegen dus, zo luidt zijn devies. ‘Bedrijven moeten nu bepalen: hebben we IT in huis die ons de komende vijf jaar verder gaat helpen met onze nieuwe relevantie? De wereld verandert immers zó snel. Internet of things, big data, cloud… En alles heeft met elkaar te maken. Het is een continue storm die niet meer gaat liggen, nee, die alleen maar intenser wordt. Hoe maak je daar als bedrijf, in welke sector dan ook, maximaal gebruik van? Door steeds meer over te laten aan de experts. Aan de serviceproviders dus.’

Gianotten, veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland, durft het zelfs scherper te stellen. ‘Het gaat de komende jaren om een werkelijke slag maken naar verdienmodellen die afhangen van je inzet van IT. Dat kan alleen met de juiste partijen aan boord en in co-creatie. Dat wordt ongelooflijk belangrijk. De bedrijven die nu heel succesvol zijn, zijn dat vaak doordat ze hun IT op tijd hebben verbeterd, vernieuwd of zelfs geheel vervangen. Slimmer, effectiever en goedkoper ingericht, in samenspraak met experts gerealiseerd. De bedrijven die in crisistijd op IT hebben bezuinigd en nog steeds niets hebben gedaan aan hun IT debt, hebben hun IT-landschap uitgemergeld. Dat worden ruïnes zonder hard ingrijpen. Zij zullen zich door serviceproviders moeten laten meenemen op een inhaalreis.’

Spil in kennismolen

Wie zich beraadt op IT-outsourcing, kan niet om Giarte heen. Het onderzoeks- en adviesbureau is, zoals Gianotten het zegt, ‘de spil in de kennismolen’ door ervaringen en expertise over IT-dienstverlening in zakelijke omgevingen te delen. Een vraagbaak ook. De jaarlijks gepubliceerde vergelijkingsstudie Outsourcings Performance (OP) is in IT-land uitgegroeid tot hét onafhankelijke standaardwerk.

‘Het wordt ook wel het gele boek genoemd,’ zegt Gianotten. Lachend: ‘Dat is dus niet de Gouden Gids, maar het jaarboek van Giarte.’ Met de studie vergelijkt het onderzoeks- en adviesbureau sinds 2002 de kwaliteit van de relaties tussen klantorganisaties (outsourcers) en hun externe serviceproviders. Daarmee wil Giarte de transparantie in de markt vergroten. Gianotten: ‘We geven bekendheid aan de prestaties van serviceproviders. Wat zijn de best practices, wat zijn de best cases? Daarnaast biedt OP inzicht in de nieuwste trends en mogelijkheden. Uitbesteders kunnen daarvan leren. We brengen de twee werelden, uitbesteders en serviceproviders, dichter bij elkaar.’

De andere belangrijke poot van Giarte is gestoeld op het kaderen, meten en verbeteren van user experience voor diensten die corporate IT levert aan bedrijven en eindgebruikers. De vraag ‘hoe zorg je er in deze complexe wereld voor dat je stuurt op datgene wat je business en klant raakt’ is daarbij leidend. ‘Wat is werkelijk belangrijk en wat niet? Daar helpen we veel bedrijven en organisaties bij. We ontwikkelen XLA’s, Experience Level Agreements om de gebruiker centraal te stellen. We gaan terug naar de ervaring van de klant en vertalen dat naar alles wat met IT te maken heeft: design thinking. We hebben de tools en methodes om dat te doen. Net als OP werken we ook op dit gebied heel datagedreven.’

Confronterend en inspirerend

Daarbij gaan Gianotten en zijn team confrontaties niet uit de weg. Binnen de branche wordt Giarte ook wel de ‘Baumgartner’ onder de adviesbureau’s genoemd, verwijzend naar het internationaal vermaarde IT-bureau Gartner en naar Felix Baumgartner, bekend als extreem skydiver. ‘Komt doordat we onafhankelijk durven zijn en dingen roepen die direct confronterend en inspirerend zijn. We zijn een beetje stout, een bijtertje. Nou, dan krijg je dus zo’n bijnaam. Ik vind het wel een geuzennaam. Je moet jezelf niet altijd serieus nemen, er mag gelachen worden.’

Ook kenmerkend is de open houding naar de buitenwereld. Giarte deelt haar kennis graag met andere partijen. ‘Vaak zie je dat bedrijven hun best practices en dat wat werkt willen afschermen. Wij gooien juist alles open, zijn kennisexhibitionist. We geven ‘het gele boek’ bijvoorbeeld gratis weg. Mensen vragen mij weleens bezorgd of we wel genoeg geld verdienen. Daar hoeven ze zich geen zorgen om te maken. Ik beredeneer zo: als ik alle kennis voor mezelf hou, verval ik in het oude paradigma van ‘weten is macht’. Ik heb daar nooit iets mee gehad. Wij hebben juist belang bij zwermintelligentie. Het collectief is slimmer dan het individu.’

Van contract naar relatie

Als vergaarder van kennis en ontwikkelingen ziet Gianotten interessante verschuivingen. Lange tijd was content ‘king’, maar dat fenomeen is van de troon gestoten door context. Hoe neemt de klant een dienst, product of de content tot zich? In welke setting? Maar ook: in welke context opereert een bedrijf? ‘Een bouwbedrijf is niet langer meer alleen een bouwbedrijf, maar drijft ook op technologie. Dat geldt evengoed voor Rijkswaterstaat, uitzendbureaus of schuldhulpverlening.’

Voorheen waren uitbesteders en serviceproviders op basis van zakelijke contracten met elkaar verbonden. Die contracten zijn nog steeds nodig, maar er wordt meer en meer samengewerkt op basis van vertrouwen. ‘We gaan van contract naar relatie. Er gebeuren zoveel nieuwe dingen in zo’n korte tijd, dat vertrouwen het fundament vormt voor succesvolle outsourcing. We gaan naar een wereld van sturen op businessimpact, vertrouwensrelaties en voldoende empatisch vermogen.’

Gianotten adviseert bedrijven en organisaties die uitbesteden zich niet blind te staren op de prijs. ‘Het gaat er niet om of iets goedkoper kan, het gaat erom dat je bedrijf op de langere termijn digitaal fit is. Je bedrijfsomgeving, je menskracht, je middelen. Mens en technologie moeten up-to-date zijn, met de blik gericht op de toekomst. Dan is het dodelijk als je als klant voorschrijfgedrag vertoont. Dat je tegen je serviceprovider zegt: ik wil het precies zo en zo hebben. In een restaurant ga je toch ook niet zeggen: ik wil mijn biefstuk aan beide kanten twee minuten gebakken hebben. En oh ja, laat ‘m vervolgens vijf minuten rusten. Je kunt wel zeggen: ik zou ‘m graag medium gebakken willen hebben. Of: ik heb een voorkeur voor een biologische biefstuk. Maar verder moet je het overlaten aan de expert, aan de kok. IT is een markt met zoveel spelers, keuze zat. Kies de partij die bij je past. Op basis van ambitieniveau, lef en passie. Dan heb je een fantastische tijd met elkaar.’

 

Gepubliceerd in Outsourcing IT/Trendshttps://www.outsourcing-it.nl/trends/bedrijven-moeten-juist-nu-digitaal-fit-zijn/