Pre-mortem strategie

 
9 januari 2017

Door Marco Gianotten

Leren van fouten is noodzakelijk als je wilt excelleren. Dat kan alleen als falen is toegestaan en als de stekker uit projecten mag worden getrokken. Iedere CIO weet dat het draaien van it-projecten topsport is: het risico van mislukken ligt altijd op de loer. De afgelopen jaren hebben we it-projecten opnieuw ontworpen met Agile en DevOps: we falen nu sneller in de wetenschap dat fouten slechts een tijdelijke terugslag veroorzaken.

Nu de digitalisering overal opkomt, wordt ieder it-project een bedrijfsproject en vice versa. Veel CEO’s en andere executives staan koortsachtig te springen om aan de slag te gaan met de transformatie van het bedrijfsmodel om een data-gedreven bedrijf te worden. CIO’s worden voorbijgestreefd en veel projecten hebben non-it sponsors. Eindelijk is IT dan boardroomwaardig geworden: top-line groei gedreven door nieuwe technologie. Er is echter één nadeel: hier is het nog minder acceptabel om te falen dan bij ‘reguliere’ it-projecten. Waarom?

 Een project stopzetten dat onder executive supervisie staat, is zwaar. Gedreven leiders schonken hun vertrouwen door groen licht te geven: Start! Tegenover zo’n gevestigde macht is falen geen optie. Onderzoek naar het falen van it-projecten laat zien dat executive sponsorschap een ‘doodskus’ kan zijn voor projectleiders: gevangen tussen twee vuren. Ego’s van executives en reeds gemaakte kosten maken opgeven onmogelijk: je zal slagen of sterven!

Hoe voorkom je een uitslaande brand? Eén manier om digitale projecten onder constructie te ‘ontmaskeren’ is het gebruik van de interne voorspellingsmarkt. Hierbij kunnen medewerkers anoniem kleine weddenschappen sluiten op diverse voorspellingen. Kunnen wij dit nieuwe product op tijd lanceren? Zal er onder onze klanten vraag naar zijn? Steunen gebruikers dit project voor die nieuwe applicatie?

Dit is een zogeheten pre-mortem-strategie: stakeholders vermoeden dat een project gaat mislukken – of dat dit al is gebeurd – en werken achterwaarts om te achterhalen wat mogelijk tot deze mislukking kan leiden. Het is als het dempen van de put voordat het kalf verdrinken kan. De stem van de vloer is een betrouwbaarder indicator dan de ‘executive koorts’. Onhaalbare doelen kunnen op deze manier anoniem worden verwoord en geven een indicatie van wat mis kan gaan voordat dit daadwerkelijk gebeurt. In een voorspellingsmarkt bestaat er niet zoiets als ‘te belangrijk om te falen’.

 

Eerder verschenen in ICT/magazine: https://www.ictmagazine.nl/columns/pre-mortem-strategie/