“Never feel comfortable” (NFC)

 
11 juli 2017

PRESENTATIE JOHN BLAZEY & ANNEKE KELLER, Coolblue

Iedereen kent Coolblue, de online retailer. Een snelgroeiende digitale organisatie blijft alleen in het zadel als de Tech-organisatie die groei mogelijk maakt. De Tech-organisatie van Coolblue had echter al jaren het gevoel in een rollercoaster te zitten. Een duo-presentatie over het omgaan met aanhoudend klimmen, snelle afdalingen en scherpe bochten.

Ruim drie jaar geleden dreigde de Tech-organisatie van Coolblue de groei niet meer te kunnen supporten. Het tempo van vernieuwing en verandering van Coolblue was nauwelijks nog bij te houden en software kon niet snel genoeg worden opgeleverd. Daarom werd besloten de werkwijze van Tech grondig aan te passen. Er werd ingezet op continuous delivery met behulp van geautomatiseerde deployment, voor ieder denkbaar systeem – dus ook voor de legacy die zelfs Coolblue inmiddels heeft. Het team is uitgebreid van 38 naar 200 developers (een groei van vijf nieuwe Tech Coolblue’ers iedere maand). Het resultaat van die eerste versnellingsoperatie is dat er nu 50 releases per dag worden gedaan. De combinatie van snelle uitbreiding en continuous delivery brengt ook risico’s met zich mee, bijvoorbeeld omdat iedereen wijzigingen kan uitrollen naar productie. Een uurtje downtime staat al snel gelijk aan de prijs van een nieuwe auto.

Die versnelling is niet de enige uitdaging waar Coolblue zich afgelopen jaar aan heeft gewaagd. In november 2016 besloot het bedrijf alle applicaties achter de meer dan 320 webshops naar de cloud over te brengen. Er werd gekozen voor de Amazon cloud (AWS) en een van de aanbevelingen was om een zogenaamd ‘cloud center of excellence’ in te richten om de migratie te ondersteunen. Zo’n CCoE ontwikkelt best practices, governance en frameworks rondom de cloud. Collega’s kunnen daar op terugvallen bij de transformatie van IT richting de cloud. Coolblue beschikte nog niet over cloudkennis, laat staan over zo’n CCoE. In tegendeel: er werd slechts een klein team van vier medewerkers – relatief onervaren op het gebied van cloud – opgezet. Zij moesten de cloudmigratie gaan organiseren. Dat leidde binnen de organisatie tot een ‘roller coaster gevoel’: zeven maanden voor een migratie is wel erg krap, aldus criticasters van het plan.

Maar dat ongemak zorgde juist voor extra versnelling; eerder dan verwacht waren de eerste webshops over naar de cloud. Hoewel AWS wordt beschouwd als de beste standaard in cloud, zijn er in elk project dingen die je anders kunt aanpakken. “‘Elke dag een beetje beter’, vinden we bij Coolblue. Toch kijken we heel positief terug op alles wat al bereikt is. Het is zelfs zo dat als we het opnieuw zouden moeten doen, we voor dezelfde aanpak zouden kiezen. Sneller dan hoe we nu gewerkt hebben gaat niet, en snelheid is cruciaal voor ons”, aldus Blazey en Keller. Toch gaat Coolblue stap voor stap over naar de cloud – een big bang wordt gezien als een onnodig groot risico en past ook niet goed bij het eerdergenoemde credo ‘elke dag een beetje beter’.

Coolblue zoekt dan ook doorlopend naar een goede balans tussen snelheid en onzekerheid. NFC staat bij Coolblue voor ‘never feel comfortable’. Comfort wordt bij Coolblue geassocieerd met zekerheid en weinig verandering. Daarmee leer en bereik je echter weinig. “NFC is geen ‘managementding’. NCF geldt voor alle teams en voor alle teamleden,” aldus Blazey en Keller. Hierbij helpt het dat het Tech-team van Coolblue jong is (gemiddelde leeftijd 29 jaar) en dat de recruiters scherp letten op de juiste competenties en eigenschappen: communicatievaardig, fans van scrum. En liefhebbers van rollercoasters dus.

John Blazey (Head of Technology Coolblue) en Anneke Keller (Head of Software Development Coolblue) spraken op Outsourcing Performance Day 2017, bekijk hier hun presentatie.