Zijn gamers de nieuwe topmanagers?

 
10 juli 2018

PRESENTATIE BARBARA GEMEN, TALENT DEVELOPMENT MANAGER (KONINKLIJK INSTITUUT VAN INGENIEURS) EN HUIB LANGBROEK, COO EN MEDEOPRICHTER VAN IamProgrez

Is gamen nu wel of niet goed? Huib Langbroek kwam meteen met een praktisch advies: laat ze misschien niet meer gamen, maar wel bewuster. Games zijn tegenwoordig meer dan een stom schietspelletje. Met multiplayer games als Minecraft, Fortnight, Counter Strike of League of Legends die over de hele wereld worden gespeeld heeft de gaming industrie een enorme omvang bereikt – zowel in aantal spelers als in financiële belangen. Gaming is dus big business; een toernooi trekt online meer kijkers dan de NBA in de VS. Met je moeder naar een toernooi komen is ‘cool’, want als je mag spelen op een toernooi terwijl je niet zelf mag rijden, dan ben je en jong en blijkbaar heel erg goed. Maar je kind midden in een game vragen om te stoppen omdat het eten op tafel staat, dat niet: ‘uncool’.

Wat leer je van gamen in termen van vaardigheden? In Minecraft – voor de game-analfabeten: een soort online lego – bouwen mensen hele steden na, kinderen worden zelfs aangemoedigd om hun eigen school of eigen straat na te bouwen. Daarbij komt veel ruimtelijk inzicht kijken; in de teamplay games wordt een beroep gedaan op analytisch vermogen, incasseringsvermogen, intrinsieke motivatie, tactisch/strategisch inzicht, stressbestendigheid, communicatieve vaardigheden en samenwerken, plannen en reactiesnelheid. Veelal wordt er (via de headset) ook verbaal gecommuniceerd, vaak in een vreemde taal. In een game als Clash of Clans leer je managementvaardigheden, want je moet processen plannen, reageren, omgaan met budget. Gaming zorgt er niet alleen voor dat je nieuwe vaardigheden opdoet; door vaker te spelen train je deze vaardigheden ook. Daarnaast is er niets zo veranderlijk als een game: developers voegen doorlopend nieuwe elementen (karakters, features, functionaliteiten, verhaallijnen) toe waardoor gamers steeds moeten omgaan met veranderde omstandigheden. Stel je voor dat aan het schaakbord een extra rij velden zou worden toegevoegd of een nieuw speelstuk: alle tot nu toe bedachte strategieën zouden in één klap waardeloos zijn.

Een van de kansen voor de gaming-business is om de transfer te maken van gaming naar management. Er zijn wereldwijd al 1.400 jongeren die elk 31 miljoen verdienen met gaming en er liggen kansen om hun gaming competenties (data driven) te vertalen naar potentieel op andere vlakken. De baankansen voor gamers groeien: zo wordt er steeds meer gevraagd om experts die goed zijn in het gebruik van simulators, zodat bedrijven verschillende scenario’s kunnen testen. Een van de meest aansprekende voorbeelden is de digitale recherche, die via het online game CrimeDiggers belangstellenden kennis laat maken met het digitale recherchewerk op zowel financieel als crimineel gebied. Spelers met hoge scores (een zaak oplossen in een zo kort mogelijke tijd) kunnen vanuit het game rechtstreeks solliciteren bij de Politie. De tips van Gemen en Langbroek? Zet voortaan gaming-ervaring op je cv. En voor de hiring managers: vraag naar de gaming statistics (de game, het level, de rol en de score of ranking) van je kandidaat.

Barbara Gemen en Huib Langbroek spraken op Outsourcing Performance Day 2018, bekijk hier hun presentatie.