Wat heeft Net4kids mij opgeleverd?

 
17 september 2018

De ROI van MVO voor mijn bedrijf 

Recht op de man af kreeg ik de vraag van een Quote-500 ondernemer: “Wat levert dat Net4kids jou en je bedrijf nu eigenlijk op?” Zo’n in your face-vraag zette mij aan het denken. Het was verleidelijk woorden als ‘zingeving’ en ‘onzelfzuchtigheid’ in mijn antwoord te verpakken, maar dat zou verkeerd kunnen overkomen. Alsof ik onderdeel ben van een soort van links-filantropische elite. En dat ben ik niet. 

Door Marco Gianotten (Giarte)

Even terugspoelen naar het prille begin. Ik ben vanaf 2002 verbonden aan Net4kids en sinds enkele jaren als ambassadeur. Het is een goede-doelen-organisatie die projecten ondersteunt om kwetsbare kinderen uit de neerwaartse armoedespiraal te halen. Met Net4kids zorgen we dat kinderen aansluiting vinden op het reguliere onderwijs in eigen land en nemen we zoveel mogelijk kleine obstakels weg. Denk aan een wekker om op tijd op te kunnen staan, een oplaadbaar bureaulampje om ’s avonds te kunnen leren als er geen stroom is, of een klein boekenkastje op pootjes om te zorgen dat schoolboeken niet nat worden tijdens het regenseizoen. Bij Net4kids gaat het om het stapelen van kleine succesjes totdat een vliegwiel ontstaat. Ik ben de afgelopen jaren in India, Kenia en Tanzania geweest om de zien wat de effecten zijn. 

Lange tijd was ik mede-eigenaar van een softwarebedrijf in Bangladesh. Ik heb geleerd dat je sympathie niet moet verwarren met empathie. Als je langs de sloppen van Dhaka rijdt of door de stad loopt is het ‘makkelijk’ om mensen zielig vinden, maar daar schieten zij en ik niets mee op. Zij hebben niets aan medelijden. Door concrete projecten te ondersteunen met een pragmatische inslag kun je wel het verschil maken.  

Blijft de vraag staan: zijn mijn bedrijf en ik er beter van geworden? Giarte helpt organisaties in het omdenken in, en omvormen van, het meten en verbeteren van IT-prestaties. Brainstorms, workshops en mediation zijn daar onderdeel van. Dat doen we in sprints. De verkennende sprint is als een eerste date: aftastend en een beetje spannend. Zo’n eerste doorbraaksessie doen we vaak ‘pro bono’: de fee gaat 100% naar Net4kids. Voor veel publieke organisaties betekent dit dat wij ze tegen nul procent btw factureren en de betaling uit het MVO-budget komt. Dat voorkomt stroperige inkoopprocessen in een fase waarin het om iets anders gaat: persoonlijke commitment.  

Onze aanpak met Net4kids versnelt en ontwapend. Bij mediation weten alle partijen dat we ongeacht de uitkomst bij voorbaat al iets moois hebben bereikt. De goodwill die we creëren levert Giarte een voordeel op. We bouwen aan mindshare en brand value die mensen raakt in hun hearts and minds. En dat effect raakt uiteindelijk onze wallet. De ebit van Giarte is over de afgelopen jaren stelselmatig verbeterend met 2016 als absoluut topjaar. 

Dat antwoord begreep de man uit de Quote-500 wel. De ROI van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is gewoon hard.