Minimal Loveable Product

 
18 januari 2019

Door Marco Gianotten

Technische specificaties en eigenschappen zijn goed voor de ratio, maar we worden pas een fan als ons hart wordt gewonnen. Bij productontwikkelaars moet daarom de ambitie om klanten emotioneel te raken centraal staan.

Grote IT-projecten zijn uit. Het is bon ton eerst te bewijzen dat iets ook echt haalbaar is met een proof of concept (POC). Deze ontwikkeling is begrijpelijk: wanneer zoveel grote IT-projecten gierend uit bocht vliegen, wil je eerst een proeve van bekwaamheid zien. De POC lijkt het gouden ei. Maar met dat doe-mij-maar-eerst-een-POC sturen managers de initiatiefnemers van verandering veelal met een kluitje het riet in. Zodra de vernieuwers met hun POC hebben bewezen is dat hun idee werkt, komen vaak alsnog de politieke krachten los om de veelbelovende uitkomsten in een diepe la te laten verdwijnen. Het probleem met veel ‘proof of concepts’ is dat ze alleen technische bewijslast leveren, maar tekort schieten in het creëren van organisatorisch draagvlak. Veel POC’s die de businesscase voor de transformatie naar cloud computing moesten onderbouwen, stierven een schone dood, omdat de kalkoenen-met-kerst mochten beslissen over het vervolg.

Technische haalbaarheid is niet meer voldoende. Een POC is het bewijs dat iets technisch haalbaar is. Het is echter nog geen concrete dienst of tastbaar product voor klanten. Om die tweede en essentiële stap te verkennen, kiezen steeds meer organisaties voor het ontwikkelen van een minimal viable product. Een MVP is de ruwe, minimale versie van een eindproduct voor de afnemer. Een MVP is ‘net genoeg’ en daarmee een vorm van rapid prototyping. Het mooie van MVP’s is de snelle oplevering wanneer die snelheid relevant is. Maar ook bij een MVP staat nog steeds de technische haalbaarheid voorop: feasibility first. De vraag of de klant het product ook echt wil hebben, is dan nog ondergeschikt. In markten die ontwricht worden – denk aan media, transport, energie en financiële diensten – bepalen emotionele ontwerp-eisen steeds vaker of een nieuw product echt ook doorbreekt. Kan je straks rekenen op klanten die er mee weglopen, blij van worden en er zelfs verliefd op worden?

De stap van viable naar loveable. Tesla is technisch gezien een slimme combinatie van een rijdende iPad, een flinke reeks sensoren en artificiële intelligentie. Maar de echte ‘killerapp’ is de emotionele band die klanten met hun Tesla ervaren. Voor het gevoelselement is de next step van MVP naar MLP nodig: we kunnen alleen verliefd worden op een minimal loveable product. Technische specificaties en eigenschappen zijn goed voor de ratio, maar we worden pas een fan als ons hart wordt gewonnen. Bij productontwikkelaars moet daarom de ambitie om klanten emotioneel te raken centraal staan. Alleen met echte fans ontstaat een market pull: een vraag die zichzelf genereert en het geluid van criticasters doet verstommen. Een MLP zorgt ervoor dat je verder gaat dan het pure functionele ontwerp, iets waar technische professionals van nature goed in zijn. Xerox kwam als eerste met de computermuis op de markt en Rio tekende voor de eerste MP3-speler. Echter, geen van beide bedrijven slaagde er in klanten in vervoering te brengen. Apple was wel succesvol met de Macintosh en de eerste iPod: producten die direct werden omarmd door early adopters, vernieuwers, trendsetters.

Wanneer heb je een minimal loveable product? Met een MLP adresseer je het hogere niveau van ontwerpen: functioneel design maakt plaats voor emotioneel design. Wat zijn karakteristieken van een minimal loveable product? Denk aan de volgende vuistregels: iemand gaat roepen dat dit nog nooit eerder is gedaan; potentiële klanten glimlachen als het product wordt beschreven; slechts enkele experts zeggen dat het wél kan; iemand vloekt van blijdschap of afgrijzen als het product wordt besproken; en de bedenkers dromen al over de volgende versies. Bij Amazon beginnen innovaties met het schrijven van een intern persbericht waarin het nieuwe product wordt aangekondigd. Centraal staat welk probleem voor klanten wordt oplost, waarom bestaande producten falen en hoe het nieuwe alles overtreft voor de klant. Dit alles in helder taal, zonder jargon en maximaal vier alinea’s. Een MLV kan niet zonder zo’n persbericht.