Vernieuwing vraagt om ruimte voor creativiteit. Die ruimte ontstaat, wanneer je scherpe keuzes maakt en complexiteit vermindert. Vaak gaat dan ook de kwaliteit omhoog: weniger, aber besser, aldus het Leitmotiv van de beroemde ontwerper Dieter Rams. Een goed ontwerp is vaak eenvoudig, maar niet gemakkelijk om te bedenken of te maken. Het doet pijn te vereenvoudigen.
Wij hebben de neiging om ons aan het bestaande te hechten en dat wat we kennen, te hoog te waarderen. Dat geldt ook voor de wijze waarop we bedrijven, processen, systemen en procedures hebben ingericht: dus ook voor de IT die bedrijven aan boord hebben. Hoewel er door de razendsnelle digitalisering veel op het spel staat, bewaken we het liefst datgene wat al bestaat. Alhoewel? In werkelijkheid dijt het IT-landschap van een gemiddelde onderneming doorlopend uit en maken we het hoogstens wat goedkoper door te schaven aan de TCO. Echt radicaal anders wordt het niet. Elk jaar kiezen we een thema voor ons jaarboek. Dit jaar waren we er snel uit: Simplicity.
Simplicity gaat wat ons betreft niet alleen over het IT-landschap van bits en bytes, maar ook over de toekomst van outsourcing, de wijze van samenwerken en de inhoud van Service Level Agreements. Het concept ‘versimpelen’ wordt in deze nieuwe editie van ons jaarboek vanuit diverse invalshoeken geïllustreerd en beschreven in artikelen en cases uit de praktijk.
Uiteraard draait het in dit boek ook om ons jaarlijkse onderzoek naar de klanttevredenheid over IT service providers. Jaar op jaar groeit de studie in omvang. Ook dit jaar breken we een record: meer providers die worden opgenomen in onze Outsourcing Performance benchmark, het aantal deelnemende organisaties stijgt met 15 procent en meer service providers ontvangen een publieke Outsourcing Recommendation Score (ORS). We hebben naast de ORS een nieuwe score geïntroduceerd: de Giarte Trust Score (GTS), deze indicator geeft weer in welke mate een klant zijn service provider vertrouwt. Dit biedt een dieper inzicht in het functioneren van de samenwerking.